onsdag 14 november 2007

Dagens skivrecension er (Eva Dahlgren är så sjuukt jävla treplus)

Dagens gigantiska cd-händelse är att Eva Dahgren är tillbaka.
Nyfikenheten på vad DN tycker är enorm. Och VEM skriver, är det Nisse Hansson som fick uppdraget, eller Malena Rydell? Ansåg man att Eva Dahlgren skulle sågas eller hyllas? Gav de Mattias Dahlström chansen? Eller nån jazzstofil? Det är så jäkligt spännande.
Tyvärr kommer jag inte få veta för jag har inte DN för närvarande. Plötsligt slutade den komma och istället kom en talong som jag var tvungen att kryssa i och bestämma hur länge jag ville ha DN igen. Idiotas. Vad är det för fel med att bara skicka en ny faktura och rulla på? Kristidning.

Nå, kanske missar DN hela Dahlgren-skivan precis som Expressen, som istället ger två geting till Carolas förtitredje "Jul i Betlehem", ett carolabetyg som även Markus Larsson i Bladet ställer sig bakom. Helhjärtat, som det verkar.
I Svenskan fick Andres Lokko det Dahlgrenska uppdraget och det var givetvis ett smashläge och Andres väljer metaformen och nämner givetvis Skärgårdsdoktorn, jättekoftor och vindpinade stränder, men landar i nåt annat, nåt jag ärligt talat inte riktigt begriper men skivan får i vilket fall tre bananer av sex och rubriken "Kvar i ett tidigt 90-tal".
Adrian Hörnquist i City ger tre C och rubriken är "Avskalad är Eva som bäst", omvänd ordföljd där så jag läste inte en rad till.
Håkan Steen också tre plus i Aftonbladet och Steen skriver att Dahlgren "letar bland minnena på sitt tolfte album". Letar bland minnena, vad säger ni om den? LETAR BLAND MINNENA!
I Metro ger Maria Forsström tre Globar och skriver att "Novemberregn" är en fin sång. Novemberregn. För fan, novemberregn, NOVEMBERREGN! Jag är tokig i skiten. Vem är inte det? Det enda som är bättre än novemberregn är oktoberregn. Har jag rätt eller har jag rätt?

Carl-Johan Vallgren får bara en glob av Patrik Wirén i Metro, han störs främst av rösten. Nån annan recension skymtar jag inte men jhag har en oböjt stark misstanke om att på DN stod man i kö för att få skriva om Vallgrens skiva.

Sara Thorstensson i Metro ger Alicia Keys tre globar, och Annah Björk - tydligen tillbaka efter barnfödande - ger också tre C i City (samma tidnings tidigare nämnde Hörnquist ger Martin Stenmarck två C) och det gör Jenny Seth i Bladet också medan Stefan Thungren i SvD drämmer till med fyra bananer (vilket kan liknas med tre bananer i de andra tidningarna men som känns lite lite mer) till Alicia.
Thungren ger för övrigt Craig David tre bullar samtidigt som han konstaterar att "det känns som en evighet sedan Craig David och Artful Dodger släppte lös hela den brittiska 2step-scenen". Jenny Seth ger två plus och väljer att stava twostep. Twostep, alltså.

Fjärde världen får för övrigt typ tre överallt.
De känns faktiskt exakt lika spännande som Eva Dahlgren, på millimetern, det är kusligt.

Fredrik

5 kommentarer:

Anonym sa...

Göteborg är staden på G.

GP ger Eva 3 fyrar, Alicia 4 och de headlinear annars med bild på Sven-Bertil Taube:) (och jag kommer nog att behöva snacka med min bror om varför han bara gav 3 fyrar till Kim Hiorthoy över Alladinkartongen på juldagen)

Rabbi von Sydow sa...

Skulle nog stava det "2-Step"!

Skulle nog gett Craigan 2 bullar, högst btw.

Eric Goesta Rosén sa...

"omvänd ordföljd där så jag läste inte en rad till." - Smått genialisk är Virtanen i och med detta.

För övrigt är den återkommande skivrecensionsrecensionen på den är bloggen lika bra som lördagskrönikorna i bladet.

Anonym sa...

Tror du peakade just med den här texten.

Tack för ett härligt brus.

Anonym sa...

Tjo!! Jag älskar musik och vill bara tipsa om att man kan vinna biljetter till Carl Johan Vallgrens konsert på Rival. Gå in på www.icity.se/tavling vettja!! jo just men kunde vinna skivan också! Den nya Livet.

Tjo hej!