lördag 24 november 2007

Om kända bönder

Virtanensida. Ganska rolig krönika om jag får säga det själv.
Virts
Och här är förresten lite mejlkommentarer, tror det kan vara intressant:

Är du nån kändis själv då? Jag har aldrig hört talas om dig. Kan inte bönder vara kändisar om iq befriade människor inom stockholms stadsgränser kan vara det? =)
mvh XXX
***

Hejsan Virre
Läste att du tyckte att Freddan från BSF inte var kändis. Eller nåt. Jag skummade egentligen bara igenom skiten.
Men huvvesaken är att du har rätt. Han är inte en kändis, precis som så många andra som det skrivs så mycket om: Rosing, Schulman, Virtanen och alla andra rampljussugande talanglösa okändisar.
Men DU får inte klaga över att Freddan behandlas som en kändis när han inte är det. Det är aftonskrotet, expressen, se & hör och alla dom andra skvallerblaskorna som försöker lyfta upp dessa tråkiga "personligheter" till nån sorts stjärnstatus.
Vill du klaga? Försvinn själv från rampljuset, eller visa upp nån anledning att vara känd, bojkotta AH och klaga sen i din ensamhet.
XXXX

***
”Lars Johan Hiertas förmultnade rester ligger just nu och roterar på ett helt sjukt sätt.”
Visst roterar de. För varje gång AB skriver om kändisar utan trosor. Varje gång vansinnigheter dyker upp i rubriker och artiklar, exempelvis
"En kvinna i 40-årsåldern hittades död i ett hus på Vikbolandet öster om Norrköping på måndagsmorgonen. En 17-årig dotter har anhållits, misstänkt för mord."
För att lite längre ner i artikeln skriva:
"Den 17-årige flickan är nära släkt med den döda kvinnan som är i 40-årsåldern."
Nej, det är inte bara AB som behöver en uppryckning, det gäller de flesta tidningarna, men vad det gäller just Vänt-i-häcken-journalistiken, misstänker jag att AB sett till att Hierta installerades som fläkt i himmelriket för länge sedan. Jag skulle kunna ge många exempel, men just nu ids jag inte. Läs på http://www.avigsidan.com .
Med vänlig hälsning
XXX
P.S. ”20 tips hur du gratis trimmar din dator. Gå med i Plus så får du veta” Gratis för 19 kronor i månaden? Har inte AB fått konsumentverket på sig än? D.S.
***
I Lördagens AB skriver du om Kändis eller inte ?
Håller fullständigt med dig att man inte är en kändis bara för att man varit med i någon dokusåpa på tv.
Skulle även vilja sträcka det längre än du och påstå att man bör ha åstadkommit någonting som gör det värt att kalla sig kändis.
Känd för vad liksom???
Nu undrar jag om du anser att Carolina Gynning är en kändis och har rätt att kalla sig det?
Gynnning blev ju som bekant känd i B.B. för att ha haft sex i tv och exponerades sedan kraftigt av pressen vilket gjorde att hon uppmärksammades såpass att hon fick jobb på tv.
Vem som hellst kan ju matas i pressen tills alla vet vem dom är eller åtminstonne känner till deras namn .(Ensam mamma Susanne är väl ett sådant exempel.Jag fattar inte varför och börjar undra om hon känner någon på AB,för henne slipper vi inte av någon oförklarlig anledning.)
Nu vill jag veta om Gynning är en kändis i dina ögon och i så fall när blev hon det?.
XXX
***
... Velskrevet, Fredrik.. ;-) Ubeskjedent og lekkert ærlig (ärlig) ... Nice!
Særlig tekstlinjenen: "Jag tittar inte på några av TV 4:s underhållningsprogram såvida jag inte drabbas av så svårartad reumatism att jag inte klarar av att byta kanal." må jo bli en Virtanen-klassiker....
Thank you, for din lekre krönika, Fredrik... ;)
Særlig i dag. Du fikk meg til å le ... og det var akkurat det jeg hadde behov for nu.
Nyt den fortsatte kvelden. Og nyt alt det du gjør til fulle...
XXX
***
Hej på dig... äter du mat?
Du vill kanske ha möbler gjorda av.... trä?
Kanske tycker du också om någorlunda vackra landskap?
Kändis = någon som känns igen.
Att Fredrik råkar vara bonde och inte en gangster eller knarkande sångare tycks vara ett problem.
Jag blir bara ledsen.
Trots detta tycker jag ibland att du är en hufsad kändis...........................
mvh
XXX

10 kommentarer:

Anonym sa...

Får skriva en kommentar här eftersom Aftonbladet kräver att en massa krångel innan man får komma till tals. Kommentarerna rör den artikel om Bonde söker fru och huruvida en deltagare är känds eller inte.
Kändis är ett epitet som inte har något som helst med prestation att göra. Om man skriver medelmåttiga artiklar i en kvällstidning eller deltar i ett dejting program eller bara streakar på stan spelar ingen roll bara det uppmärksammas. Då kvalificerar man in till epitetet kändis. Därmed torde det inte råda någon som helst tvekan om att en deltagare i ett program som följs av en miljon tittare måste benämnas kändis. Därmed inte sagt att det är något beundransvärt.

Anonym sa...

AARRGGH, Journeys låt "Don't stop believin'" har blivit nån form av soundtrack of my life sen du droppade den i bloggen. Grabbarna skrattar ju åt mig, man får inte gilla Journey, Toto, Bon Jovi och resten! Live-versionen luktar dessutom högvatten (byxorna alltså!)

Anonym sa...

Är Virtanen en kändis? Jag tror inte att det finns 3 miljoner människor som vet vem han är... Möjligtvis har de hört namnet, men om de vet något om honom... Icke!

Anonym sa...

Alltså, jag orkar inte riktigt engagera mig i bönder och ensamma mammor själv men jag tycker dock det är fint att "vanliga människor" framkommer i tv och som folk kan identifiera sig med och inte bara popstjärnor osv.

För övrigt vill jag bara nämna en fin scen i filmen Notting Hill, den på födelsedagsklaset där de sitter och diskuterar vem som ska få den sista brownien som tröst för att han/hon är den mest misslyckade. Jag tycker Julia Roberts motivering är riktigt bra. Det är fan inte lätt att vara kändis heller, kändisar kan också ha problem och förtjäna en brownie.

Att göra "kändisar" av bönder tycker jag är lite uppfriskande som kontrast till Hollywoodskvaller. Men att folk börjar "dyrka" någon bara för att den personen varit med i antingen Bonde söker fru eller Big Brother eller något annat program som får uppmärksamhet blir ju tokigt. Men det är oftast inte bara de medverkandes utan den hype som media skapar. Men det största felet är inte media i sig utan alla de vardagsmänniskor som läser media och längtar bort från sina egna liv och önskar de vore kändisar istället. Fast de i sig kanske EGENTLIGEN har varit med om något som är mer intressant i sina liv än kändisen de ser upp till. Människor är som påfåglar och vill visa upp sig i färgglada färger. Jag skulle kunna dra in hela teorin om människor och mode i debatten men det är ett annat inlägg känner jag.

Anonym sa...

För övrigt. Journey-låten är fantastisk, det tyckte jag redan när den kom ut! Jag citerar Studio Virtanen profilen Karin Ström som sa att 2007 "är det hippt att kokettera med sin taskiga musiksmak". Så säg det till Grabbarna. Det finns ett fantastisk tjej som gjort en techtolva med Totosampling från Africa som kördes lite ute på klubbarna i somras.

För övrigt har jag en gång gjort "gimme five" med Jon längst fram på en konsert med Bon Jovi. efter Slippery when wet skivan.

Anonym sa...

Virtis. Ricky Gervais senaste show Fame tar upp detta på ett hysteriskt roligt sätt. Köp!

Anonym sa...

Jag håller med till hundra procent. Lortiga bönder ska inte vara med i tidningar. Inte negrer heller. Och absolut inga judar. Usch, de ska inte komma och solka ner vårt gamla fina, hederliga aftonblad. Som du sa: Rensa upp! Bara människor med hög status och mycket pengar ska få synas. Det är sånt som såna som du och jag blir imponerade av. Ha det gott.

Anonym sa...

herregud.
men ååååh guuuuuuuuuuh
jesus muttherfukking krist
alla är galna! hör mig: GALNA!

Anonym sa...

Första två kommentarerna fick mej att tänka på när Björn Gustafsson i parlamentet fick till uppgift att vara pubertal och varje gång svarade de andra med ett målbrottets "Men DUURÅ!" (för er som såg det)Lätt road.

Annars håller jag nog inte med dej Fredrik. För även fast det är något allvarligt fel på svenska folket, så är tydligen vad denne Bonde-Fredrik har att säga intressant nog.
Känd och kändis kan man vara för allt. Är du känd, är du kändis. Sen kan det nog delas upp fin och fulkändis. (prestationskänd vs. "se här är min fula nuna, ta ett kort!"-känd)

Fö. Grattis till att vara en tidvis hyfsad kändis. Måste kännas bra. Grattis ;)

Gab

Anonym sa...

Den sista mejlkommentaren hyllas till skyarna.