torsdag 13 mars 2008

Detta är allt jag tänker i dag.

Det har varit den kallaste vintern på 14 år, inte i Sverige givetvis, här har det knappt ens varit snö, inte här nere (beroende på var DU är) i alla fall, men i världen, den stora världen utanför Sundbyberg, om nån minns DEN Peter Dalle-referensen.

Anledningen är La Nina (där försökte jag göra en flärp över a genom olika användanden av till exempel ALT-knappen, men det fungerar inte)och La Ni¨na (där fungerade det inte heller)kylde ner ekvatorn (självklaret går det inte att kyla ner EKVATORN, ekvatorn är ju bara ett streck på en karta, men jag tror ni förstår)i Stilla Havet.
Nu ska inte detta tas som ett bevis på att världen kyls av på lång sikt.
Vi kommer att få en varm sommar i år.

Jag har inte riktigt planerat färdigt, men som det ser ut nu blir det lite Berlin, sedan USA i maj, Grekland i maj, Frankrike i juni, Marstrand kanske sedan, därpå lite östkustskärgård och sedan, tja vad vet man, det beror på klimatet, men självfallet det årliga besöken i Haverdal och Skillinge.
Sommaren.
Sommaren är en magisk gris.
Sommaren är en ekollonstinn spädgris.

Just i dag känner jag mig dock låg.
Låg utan anledning men mars är alltid en fulmånad, inte lika brun som april men pretty beige.
Lite rock skulle pigga upp.
Eller en rejäl örtaträdgård.
Lärdomen av Studio V i går med Lisa Förare Winbladh (jävligt salt böna), Carl Jan Granqvist och Mat-Niklas var främst att alla örter man kan köpa på kruka på Ica etc är rent kack.
Rent kack, alltså.
Kack kack kack.
Kack.
Kck.
Kc.
K.
Vilket fick mig att tänka på mina balkonglådor.
Jag ska satsa på örter i år, inte meningslösa blommor. Dill och persilja brukar jag odla - jag är tokig i persilja numer - och kanske gräslök, men sällan mer spännande örter.
Spännande örter ska det bli i vår.
Harsyra, libsticka, ängsyra kanske. Om såna nu växer i en balkonglåda 20 meter över en skitig gata i österläge, det är i högsta grad oklart och en av alla dessa saker som kommer att visa sig.

I kväll ska jag hem till Monique. Claes, tror jag, och definitivt Sigge (jag har uppfattat vissa mess som att han känner pepp) och Belinda kommer också, kanske Lars. Det är alltså journalistträff, typ, även om väl jag är den enda verkliga journalisten i gänget, med troligt undantag av Lars om han nu kommer. Well, Claes och Belinda har ju gjort en del också vid närmare eftertanke. Men mitt trackrecord är de inte nära, men å andra sidan: det är nästan inga svenska journalister i min ålder.
Men alltså: jag har inte förändrat världen, jag har inte varit i krigszoner, jag har inte så ofta gjorde socialreportage.
Förändra världen har heller inte varit min ambition bortsett från en period kanske mellan 1993 och 1999. Ambitionen har varit snarare att...underhålla. Förbättra vissa detaljer, kanske. Bredda någon enstaka mottaglig persons - alltså någon som är intresserad, att försöka nå den som inte vill bli nådd slutade jag med för länge sedan, det är poänglöst, vill någon äta festpåsar med grillchips så gör de det - vy av världen.
Vyer av världen.
Det finns mycket att säga om våra vyer av världen.
En god start är att skaffa sig en.

Ha. Just det! Roligt med Lars på sistone är att han funnit ett oerhört nöje i att säga "tjenare Virren" i olika varianter, men alltid med betoning på Virren, som han uppenbarligen finner vara ett festligt smeknamn och tydligen har han snappat upp det först nu.
"Jo, jag ser ju att dina insändare kallar dig Virren, Virren".
Lars har många härlig drag.

Jag har många härliga drag.
Fler än jag tror.

Fredrik

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men så trevligt att du har en blogg här också! Ska du inte äta middag med oss snart?

Anonym sa...

du har i allafall hjälpt mig mycket i min ungdom, i den småländska bonnhåla jag växte upp så var din sida varje fredag i puls en av höjdpunkterna varje vecka, du hjälpte nog till en del för att jag skulle ta mig därifrån, jag minns särskilt en krönika som var i stil med att alla oupplysta bönder inte unnar någon annan nåt... ha en grym vår, vad du än hittar på!