torsdag 20 mars 2008

"Ett kolikbarns bekännelser" revisited

"Känn ingen sorg för mig Göteborg" lever förstås ett helt eget liv men sedan den kom har "En Midsommarnattsdröm" varit den självklara ostburgaren i Håkan Hellströms sångkatalog.
Men kanske är det bara ur just rent burgarperspektiv den är allra främst för lyssna här:

En pojke sköt sig ut från skolgården
blev på alla framsidor
och jag förstår honom
för folk skrattade åt mig.


Raden kan se simpel ut, och det är ju halva tricket, men genialiteten som ryms i den enda mening, uppbruten ovan för effekt, är himmelsvid. Bilderna som ryms, de oväntade bilderna - ond pojke, skitig svensk skolgård, resonansen mot historiska händelser, vapen, mord, löpsedlar - och därpå en helt oväntat sympati för pojken, en helomvändning, märkligt drastik, och självupptagenheten, den patetiska självupptagenheten, jämförelsen som inte alls kan stämma men som VISST stämmer, vi förstår honom, vi förstår pojken, vi förstår berättaren; alla asen som tryckte ner honom. DOM KOMMER KLIVA PÅ DIG IGEN.

Men inte nog här, på samma skiva som rymmer "Dom kommer kliva på dig igen", alltså Håkan Hellströms tills dags datum - nya albumet osläppt - främsta skiva "Ett kolikbarns bekännelser" - har också "Hurricane Gilbert".

Har någon svensk artist gjort tre så förstklassiga dikter på en och samma skiva?
Lundell har gjort det. Kanske Eldkvarn.

En dag försvann fru Hurricane
Lämnade ett hål och båda barnen
Jag tror du grät och sa
"först skratten sen de där tårarna"


What?
Say what?
Alltså: det är antipoetiskt på en helt unik nivå. Ingen skriver så mer än Håkan Hellström. Det är inte ett dunkelt-sagt-dunkelt-tänkt som till exempel Jocke Berg ägnar sig åt i svaga stunder, inte den redovisande sakpoesin hos Lundell eller det övertydliga hos Lars Winnerbäck, det är en skärva av en vardag, en fras som bara är förstådd av Håkan Hellström och Daniel Gilbert men som samtidigt betyder så mycket för vem som helst just därför.
Och visst känns det fint att vara vid liv?

Det går förstås att nämna "Gårdakvarnar och skit" också. Men det gör vi inte.
Tre sådana låtar. På en och samma skiva. Det är hisnande.
Det är gråt.

Fredrik

9 kommentarer:

Anonym sa...

Men du glömmer det största mästerverket på skivan, den bortglömda, undanputtade och gömda "låt oss fly..." (den taffliga, naiva och hisnande.)

DET är gråt.
också.

JOHAN sa...

...och då har du ju inte ens nämnt Brännö Serenad, den sång av Håkan som jag håller högst.

Nya skivan kommer förhoppningsvis lyfta denna påskhelg rejält.

Se till att få honom till programet, det brukar bli så bra.

/Johan
musikensforum.blogspot.com

KALLE sa...

Och när du skriver det så är det så självklart och det är därför jag gillar dig Fredrik. Hade jag skrivit det så hade det bara setts som plumpt och fjantigt. Men du kan uttrycka, bara i en enkel blogg, det där underbara hos Håkan Hellström, som jag alltid vill viljat skriva. Tack i alla fall. Nu vet jag hur jag skulle skriva. Nu ska jag lära mig och nästa gång ska jag formulera det än bättre. Nu ska jag länka också.

Anonym sa...

Gud vad rätt du har, speciellt om Hurricane Gilberts Hellströmspoesi. Det ÄR verkligen gråt, även om man inte förstår.
Glad påsk Fredrik!

Anonym sa...

Vi talar just nu samma språk...ryser när jag tänker att det är endast 3 dagar till skivsläpp. Plus vem tror du har biljetter till konserten i gbg? just det JAG i April kommer jag komma:P

Anonym sa...

Fast du fick inte texten helt rätt, såhär ska det vara:


"En pojke sköt sig ut från skolgården
Det är på alla framsidor
och jag förstår honom
för folk skrattade åt mig"

Anonym sa...

Vart väljer du att se Håkan i sommar? Visst sviker du honom inte?

Anonym sa...

okej, jag erkänner. skrev precis ett blogginlägg i min blogg om hur virtanen var sååå ute och att alex schulmans krönikor i punkt.se är så mycket bättre. tji fick jag. du, håkan, bloggen och jag som läsare förblir goda vänner! i like it!

Anonym sa...

Fredrik!, När du ändå skriver om Herr Hellström vill jag fråga dig...

Vad tror du en midsommarnattsdröm handlar om?...Timo?