tisdag 4 mars 2008

Håkan Hellström - i mitt hjärta lika mycket som i alla tider och för alltid

Sådär, nu har jag en mp3 i min ägo (nej tyvärr, jag kan inte skicka musik även om artisten själv är ganska pro-stöld av hans låtar, via EMI och Magnus, av Håkan Hellströms "För en lång lång tid" ("Tomorrow is a long time", Bob).
Den är givetvis utsökt.
Utsökt, utsökt, utsökt och den kommer förstås att växa till minst en mindre klassiker. En korsning av Ulf Lundells "Evangeline"-period och The Cure kanske man kan säga. Jag längtar och längtar till en bil med jävligt hög volym.
Håkan har heller aldrig sjungit lägre, jag har inte vant mig vid det än, kanske borde låten höjts, det är tänkbart, för riktigt i "En midsommarnatts dröm"-klass är den inte.
Men det är å andra sidan bara fem låtar i hela den svenska rockhistorien.
Fredrik

12 kommentarer:

Anonym sa...

vilka fem låtar är det då fidde?

Anonym sa...

oj vad weird, här sitter jag och tänker; Nu borde väl Virren ha skrivit något om Håkans nya i alla fall, så går man in och så har du gjort det! haha!
Okkey

Anonym sa...

Åh gud vad jag älskar Håkan. Han är en av få saker (eller ja, personer) som får mig att längta efter Sverige.

Anonym sa...

Vilka är de fem låtarna?

Youngmountain sa...

Håller med, den är fantastisk! Mycket Cure som sagt.

KALLE sa...

Så sant, så sant. Men har du hört några fler låtar från skivan?

Filip sa...

Tomorrow is a long time är väl inte helt olik Nationalteaterns underbara Om min älskade väntar? eller är jag ute å cyklar? Men de är bra, sno mer, låna, skarva!

Anonym sa...

Ah, låten ligger där den ligger för att han vill ha kvar dynamiken och ladda på med sin högre(?) röst passagerna innan han går in i refrängen, "skulle jag inte behöva dig längre" och "så säg det o få det gjort, det finns bara ett sätt att brinna upp". Eller vad vet jag. Utsökt. p3-länk med hela låten för oss utan skivbolagskontakter: http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=db&Id=1033790&BroadcastDate=&IsBlock=0

Anonym sa...

trodde det var ohippt att gilla håkan..?

Anonym sa...

Den är skiten!
Ska du se honom på Arenan?
/indiepopochskit.blogg.se

Anonym sa...

Jag tycker den här är bättre. Canine Prey med Tapefly:

http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendID=33639114

Anonym sa...

Fredrik! För en lång lång tid e en cover! Baah! de va väl sådär kul tycker ja.. lyssna!
http://www.myspace.com/tapefly