fredag 31 augusti 2007

Ett äkta Kent-fans.

När biljetterna till Kents kommande Norden-turné släpptes för ett par veckor sedan tog de slut på 16 minuter. Nyligen släpptes biljetter till tre extrainsatta spelningar. Då tog det det 12 minuter.

Många spelningar blir det, och man kan tycka att Kent är Kent. Men enligt fansen skiljer sig spelningarna åt.
– Spelningarna utvecklas under resans gång och mycket beror på själva lokalen som spelningen hålls i. Jag brukar se åtminstone första konserten och turnéfinalen, säger Harri Mänty som åker land och rike runt för att se Kents spelningar.
– Jag har åkt med på väldigt många turnéer. Det blir minst två konserter per turné och på den kommande blir det Stockholm och Köpenhamn. Sedan eventuellt Lund och Göteborg också.

- Jag blev till slut tvungen att säga upp mig från mitt jobb som gitarrspelare, för att få tid över att följa Kent på deras spelningar.

Har du någon rolig anekdot från dina Kent-resor att dela med dig av?
– Det skulle vara turné-premiären i Göteborg 2005. Jag åkte dit från Eskilstuna, där jag bor, bytte om i ett parkeringshus vid Nordstan och gick på konserten. Sedan åkte jag till Trollhättan för att sova ett par timmar, vidare till Kalmar för att spela skivor på kårens Kent-kväll och sedan avslutade jag med ännu en Kent-konsert.

Vilken Kent-spelning är den bästa du varit på?
– Det var när de spelade på den orangea scenen på Roskildefestivalen 2005. Det var 60-70 000 i publiken och det är lite skillnad från när jag såg dem för första gången. Då var det 50-60 i publiken, säger Harri Mänty och fortsätter:
– Det var 1995 i Trollhättan. De var inte så kända då.

Inga kommentarer: