fredag 18 januari 2008

Bob Dylans köttbullar!

Åh, jag älskar att vara på Bladet. Nu ska Jens, som för övrigt just blivit farfar – gratis, fabbo' Peterson – ge mig receptet på Bob Dylans köttbullar.
Så här mejlar Jens (notera ugnsgrillningen):

BOB DYLANS KÖTTBULLAR
6 hg köttfärs (hälften nöt, hälften kalv)
6 salta kex (saltiner) smulade
1 dl vatten (fast jag tog vispgrädde)
1 1/2 tsk tomatpuré
3 krossade vitlöksklyftor
1 dl parmesan
1 ägg
1 tsk salt
1 tsk torkad oregano
1 tsk torkad basilika
1 msk färsk persilja
svartpeppar

Krossa kexen. Låt dem dra i vatten/vispgrädde plus tomatpuré en stund. Blanda sedan alltihop. Jag brukarröra i ägget sist.
(Sedan många år gör jag alltid köttbullar i ugn. Rullar alla och lägger dom på en plåt med bakplåtspapper. 225 grader i 15 minuter. Så slipper man steka och slipper köttbullar som faller isär. Mindre fett, mer smak. Inspirerat av PA:s gamla kokbok med receptet på parmenasfyllda kalvfärsbullar som görs just i ugn.)

"Jättegoda", säger Jensa.
Fredrik

1 kommentar:

Anonym sa...

Du, testa att hälla i en större slurk rödvin och en mindre slurk flytande viltfond med grädden (eller vilken vätska du nu använder) och låt saltinerna/ströbrödet svälla i det. Blir sjukt gott både i köttbullar och små parmesanbiffar (till biffarna tipsar jag om en tomatsås gjord på bl.a balsamvinäger, smaksatta krossade tomater, schalottenlök och vitlök).