tisdag 5 februari 2008

Att skära av fingrar för att dölja mordbrand

Avlyssnat:
"Vill du ha en hetvägg?"
"Fredrik, Beckomberga ringde och vill ha tillbaka dig".
"Sprutti".

Det får mig att tänka på att jag en gång, en rätt rejäl gång, nåt år eller så, arbetade på Birgittas Sjukhus i Vadstena. De flesta avdelningar, roligast var 47:an som var intaget. Där fick jag lära mig mycket om att psykiska sjukdomar kan drabba den bäste. Som nån vars flicka kört ihjäl sig och fick en fet jävla depppsykos.
Och på Rättspsyk kunde man lära sig att det kan bli väldigt hemska konsekvenser om psyksjukdomar drabbar den sämste. Eller också var det inget ont i herrn som tände eld på djur, mördade bönder och skar av deras fingrar för att ge falska fingeravtrycksmordbrandsspår på ladugårdar, innan han blev psykiskt sjuk.
De flesta väljer dock sina handlingar.

Jag ska nog ta mig en hetvägg ändå.
/Fredrik

Inga kommentarer: