fredag 15 februari 2008

Handen på hjärtat vem kan säga att ensam är ........................... stark?

Sofia Källgrens gamla schlager ”Handen på hjärtat” dyker upp på random – varför har jag den? hur kär har jag varit i Sofia Källgren? - i datorn.
Den är inte så dum faktiskt, låter lite Anders Glenmark.
Undrar om Anders Glenmark haft en del i skapelsen av ”Handen på hjärtat”.
Sofia? Berätta!
Jag vet att du läser det här.

Handen på hjärtat
Vem kan säga
Att ensam är stark


Ja säg.
Säg mig.
Vem kan säga det?
Och med HANDEN PÅ HJÄRTAT!

Sådär.
Nu valde min kära vän random Harry Belafontes version av ”Abraham, Martin & John”.
Där har vi en låt som är 5 plus hur man än vänder och vrider på saken.

Det är en fantastisk dag.
En fantastisk dag är det.
Fantastisk är dagen.
(Detta var ett exempel på att skriva bibliskt).
Jag är ledig men ändå inte ledig, givetvis, alltid är det nåt, ett möte senare till exempel, men jag har badat - BADAT - och eftersom det är fredag har jag fått avnjuta såväl Andres Lokko som morgontidningarnas motsvarighet till ”Handen på hjärtat”:
Anna Larssons närmast legendariska fredagskrönika.
Anna är rätt snäll - och har en härlig stofil till karl som heter Sverker (visst är det intressant att fundera kring att de mest kvinnosakiga så ofta väljer att leva med motsatsen; är det masochism, dubbla standards eller bara kärlek?) som fortfarande jobbar på Bladet och kommer från yttre Norrland och är ganska hyfsad på bridge - och det är en fest att läsa henne i Svenskan varje fredag.
Som feminist upprörs jag måhända av hur hon formulerar sina åsikter – Anna bär på ett plakat – men humoristen i mig mår tammefan som en prins. Varje fredag.

Handen på hjärtat
Vem kan säga
Att ensam är stark


Som sagt: du får inte ljuga. HANDEN ÄR PÅ HJÄRTAT!
Kan du säga att ensam är stark?
Va?

Och så hittar jag en ny tandborste i badrummet.
Hm.

Och så är jag skinntorr. SKINTORR.
Bör köpa mig en bögig salva.


Fredrik

1 kommentar:

Anonym sa...

Tror jag är kär i dig, Fredrik!